Powonienie to najbardziej rozwinięty i wyczulony zmysł człowieka. Mózg zapamiętuje zapachy dużo trwalej, niż inne bodźce zewnętrzne. Zapachy, którymi się otaczamy, mają wpływ na 3/4 emocji, które generujemy każdego dnia. Jest to spowodowane połączeniem receptorów zapachowych z obszarem mózgu odpowiedzialnym za emocje i wspomnienia.
Odpowiednio dobrany zapach osobistych perfum czy rozpylony w pomieszczeniu ma działanie antystresowe, pobudzające lub relaksujące. Stworzenie korzystnej atmosfery jest bardzo istotne w kwestii oddziaływania na pracowników czy kontrahentów.
Aromamarketing – korzyści dla firmy
Rozpylanie odpowiednio wyselekcjonowanych zapachów jest coraz bardziej popularną praktyką wśród przedsiębiorców. Do największych korzyści aromatyzacji zaliczyć można:
Przeczytaj również
Jak zapobiec powstaniu pleśni w mieszkaniu?
recenzje.info.pl
Kilka słów o zaletach mat wejściowych
recenzje.info.pl
Jak czyścić szklane drzwi?
recenzje.info.pl
- pozytywny wpływ na klienta,
- podkreślenie profesjonalizmu i prestiżu,
- podniesienie subiektywnej oceny miejsca, przez osoby je odwiedzające,
- wzrost zaufania, lojalności,
- roztaczanie atmosfery swobody, zmniejszenie zmęczenia i podenerwowania,
- wzrost motywacji pracowników do pracy,
- utrwalanie pozytywnego wizerunku marki,
- neutralizacja nieprzyjemnych zapachów, jak mieszanka perfum, potliwość, brak dostatecznej wentylacji pomieszczeń.
Wybór odpowiedniego zapachu
Z uwagi na różne gusta zapachowe wśród ludzi, nie jest łatwo dobrać właściwy zapach. Warto w takim wypadku wybrać taki o uniwersalnym charakterze, który spodoba się większości odbiorców, nie będzie zbyt rozpraszający oraz wprawi ich w dobry nastrój. Szeroki wybór olejków zapachowych do biur pozwala na znalezienie idealnej kompozycji, która spełni oczekiwania i przyniesie zamierzony efekt.
Idealne kompozycje do biura nie mogą ani przytłaczać zapachem, ani być zbyt ciężkie i intensywne. Najpopularniejsze są zapachy świeże, o słabszych nutach zapachowych, które nie zwracają na siebie dużej uwagi, np. nuty cytrusowe lub drzewne. Powinny one być na tyle subtelne, aby nie rozpraszać swoją obecnością, ale wyczuwalne i oryginalne, aby ich zastosowanie było przyjemnym doznaniem.
Wyboru zapachu można dokonywać także mając na względzie porę roku, która aktualnie panuje za oknem. Zapachy zimowe mogą pełnić dwojaką funkcję: pobudzać i dodawać energii w zimowy, chłodny czas lub wprawiać w ciepły, zimowy nastrój. To od celu aromatyzacji zależy, które z nich wybierzemy.
Do zapachów energetyzujących, zwiększających skupienie i motywujący zaliczają się:
- pomarańcza,
- cytryna,
- grejpfrut,
- bergamotka,
- mandarynka,
- malina.
Do ocieplających wizerunek i wprowadzających powiew orzeźwienia należą:
- arbuz,
- gruszka,
- jabłko.
Ponieważ okres zimowy kojarzy się głównie ze Świętami Bożego Narodzenia, w zależności od specyfiki branży oraz odwagi w doborze zapachu, w pomieszczeniach biurowych można rozpylić aromatyczne olejki przywodzące na myśl ten właśnie okres. Do typowo świątecznych zapachów zalicza się:
- cytrusy,
- gałązki sosnowe,
- pierniki,
- korzenne przyprawy, orzechy włoskie,
- pieczone jabłka, wanilia, cynamon, goździki.
Dobrze dobrany olejek eteryczny oddziałuje pozytywnie na zdrowie fizyczne oraz psychiczne, jak również na samopoczucie i skupienie w pracy. Dzieje się tak za sprawą dobrego nastroju, w który wprawiamy się często nieświadomie, że jest on efektem działania określonego zapachu, rozpylonego w pomieszczeniu. Zastosowanie aromaterapii w pomieszczeniach biurowych, zarówno w okresie zimowym, jak i w innych porach roku to działanie odnoszące bardzo dobre skutki. Doskonałym uzupełnieniem aromamarketingu jest odpowiednio natężone światło, dźwięki oraz otoczenie. Wszystkie te czynniki razem tworzą spójną całość, która docierając do mózgu, sprzyja zakupom lub udanym negocjacjom biznesowym. Budowanie pozytywnego pierwszego wrażenia przy udziale rozpylonego w powietrzu zapachu, jest łatwiejsze, a pamięć zapachowa utrwala go i identyfikuje z daną marką, sprzyjając lojalności oraz wspierając podejmowanie impulsywnych decyzji. Rozmowy prowadzone w aromatyzowanych pomieszczeniach są lepiej oceniane, jeżeli tylko aromaty zostaną prawidłowo dobrane do branży, grupy odbiorców i sezonu.
Inspirowane: Aromaemka.pl – zapachy kwiatowe