Transport pneumatyczny materiałów sypkich wykorzystuje się przy przemieszczaniu surowców pod postacią proszków, pyłów i granulatów. Specjalny układ rur pozwala nam transportować materiały takie jak piaski kwarcowe, cement, detergenty, tlenki, popioły, kredy, granulaty tworzyw sztucznych, ale i wiele innych produktów (np. spożywczych). Przy zastosowaniu transportu pneumatycznego możemy przenosić surowce na duże odległości praktycznie w dowolnej płaszczyźnie. Rodzaj, grubość ścianek czy średnica instalacji powinny być dostosowane do materiału, jaki będzie w nich przemieszczany.

Rodzaje transportu pneumatycznego

Transport nadciśnieniowy polega na przenoszeniu materiałów za pomocą nadciśnienia, wytworzonego przez dmuchawę znajdującą się na początkowym etapie rurociągu. Ze względu na powstające wewnątrz rurociągu nadciśnienie przy niedopracowanej instalacji może występować pylenie na zewnątrz instalacji, co w przypadku materiałów łatwopalnych powoduje ryzyko wybuchu lub zapalenia się.

Transport podciśnieniowy ma miejsce, gdy urządzenie wytwarzające podciśnienie znajduje się na końcu rurociągu transportowego. Podciśnienie generowane w rurociągu może przyczyniać się do zasysania zanieczyszczeń do jego wnętrza i zabrudzenia surowca, dlatego ważny jest precyzyjny montaż instalacji transportu pneumatycznego.

Prędkość przepływu surowca jest regulowana prędkością gazu przemieszczającego – najczęściej powietrza – zależnie od różnicy wytworzonych ciśnień, długości i średnicy rurociągu. Wydajny transport surowców sypkich nie niszczy i nie przyczynia się do segregacji materiału, jest ekonomiczny w związku z niewielkim zużyciem prądu, nie dopuszcza do dostania się zanieczyszczeń do transportowanego materiału, ogranicza pylenie.

Elementy wyposażenia instalacji transportu pneumatycznego

Wśród elementów instalacji transportu pneumatycznego można wskazać następujące części:

  • cyklony – służące do oddzielenia materiału od powietrza,
  • elementy inspekcyjne – do kontrolowania materiału podczas transportu,
  • elementy z kołnierzami luźnymi,
  • elementy z kołnierzami wzmacnianymi,
  • kompensatory – do niwelowania przemieszczeń,
  • łuki – do wirowania i toczenia surowca w trakcie transportu,
  • połączenia – do łączenia ze sobą poszczególnym elementów systemu,
  • przepustnice, zasuwy, elementy regulacyjne – do regulowania prędkości przepływu transportowanego surowca,
  • przesypy dwudrogowe – z osłoną wewnętrzną o kącie 45 lub 60 stopni,
  • przesypy wielodrogowe – z napędem elektrycznym i ilością wylotów od 4 do 20,
  • redukcje, kształtki, węże elastyczne, wyrzutnie dachowe,
  • rury – do przemieszczania materiału sypkiego,
  • tłumiki hałasu – do ograniczenia hałasu przy wylocie powietrza,
  • trójniki – do rozdzielania i zmian kierunku przepływu surowca do poszczególnych rur.

Odpowiednio zaprojektowany i skrupulatnie wykonany system transportu pneumatycznego gwarantuje szczelną, stabilną pracę oraz dobrej jakości elementy o dużej odporności na ciśnienie wybuchu. Dodatkowymi zaletami będą krótki czas montażu, niezawodna praca oraz atest PZH dopuszczający do pracy z produktami spożywczymi. Planując montaż instalacji transportu pneumatycznego, warto skorzystać z doświadczenia i ofert profesjonalnej firmy produkującej elementy systemu, aby móc cieszyć się wydajną i bezproblemową pracą całej konstrukcji.

Inspirowane: proorganika.com.pl – złączki rurowe