Choć historia powstania motocykla sięga XIX wieku, to jednoślad z silnikiem diesela przez wiele lat był bastionem niezdobytym przez inżynierów. Choć w dzisiejszych czasach powstaje coraz więcej motocykli z tego typu silnikiem, nadal nie jest on zjawiskiem powszechnym. W tym artykule przyjrzymy się ciekawym modelom wyposażonym w silnik wysokoprężny.

1. Track 1800CDI

Jest to motocykl który ostatnimi laty z pewnością zdobył największe zainteresowanie wśród motocykli z silnikami wysokoprężnymi. Pierwszy raz o motocyklu usłyszeliśmy w 2006 roku, jednak dopiero w 2012 roku konstrukcja ujrzała światło dzienne. Motocykl napędzany jest 3 – cylindrowym turbodoładowanym silnikiem diesela o pojemności 800 cm3 i mocy 50 koni mechanicznych. Jak przystało na silnik wysokoprężny motocykl generuje olbrzymi moment obrotowy, bo aż 130Nm. Niestety, po wyprodukowaniu 50 egzemplarzy firma zawiesiła działalność.

2. Sommer Diesel 462

Był to motocykl produkowany przez Niemiecką firmę z Bawarii. Napędza go jednocylindrowa jednostka o pojemności 462 cm3 i mocy 11 koni mechanicznych. Motocykl może pochwalić się niskim spalaniem na poziomie 2 litrów na 100 kilometrów. Był produkowany do 2015 roku.

3. HDT M1030

Jest to motocykl budowany z myślą o potrzebach wojskowych. Napędzany jest silnikiem pracującym na różnych paliwach o pojemności 671 cm3 i mocy 33 koni mechanicznych. Motocykl wyróżniał się ponadprzeciętnym zasięgiem na poziomie 650 kilometrów! Niestety, nie mógł on być wykorzystywany w wojsku, ze względu na ogromną hałaśliwość.

4. Neander 1400

Jest to największy motocykl z dzisiaj omawianych. Posiada turbodoładowany dwucylindrowy silnik wysokoprężny wykorzystujący 2 przeciwbieżne wałki rozrządu, które mają za zadanie redukować wibracje silnika. Jednostka ta jest jedną z najcięższych które zastosowano w motocyklu. Silnik posiada 92 konie mechaniczne oraz moment obrotowy na poziomie 165 Nm.

5. Royal Enfield Bullet Diesel

Royal Enfield jest jedynym producentem motocykli z silnikiem diesla w Indiach. Był masowo produkowany w latach 80, jednak wycofano go z powodu coraz ostrzejszych przepisów dotyczących ochrony środowiska. Jego silnik wysokoprężny miał pojemność 352 cm3 oraz rozwijał moc 6,8 konia mechanicznego. Jak łatwo się domyślić, motocykl nie był demonem prędkości, jednak był rekordzistą pod względem spalania. 1,5 litra na 100 kilometrów!

Jak widać na każdą niszę znajdą się amatorzy, którzy spróbują ją zapełnić. Gdyby obecnie powstawało więcej motocykli z silnikami wysokoprężnymi, całkiem możliwe, że coraz więcej motocyklistów decydowało by się na tego typu motocykl. Pytanie jednak, czy specyfika tego silnika nie kłóci się trochę z i tak już ograniczonym komfortem motocyklisty, czy serwis takiego motocykla nie będzie problemem – no i czy jazda w kolumnie nie będzie uciążliwa dla tych, co jadą za nami?

 

Tekst Partnera – Motor-Gar Sklep Motocyklowy Online