Gastronomia to bardzo specyficzna branża. Nie wybacza błędów i stawia wiele wymagań, które nie wszyscy są w stanie spełnić. Z drugiej strony prowadzenie takiej działalności może odwdzięczyć się zadowoleniem i zaufaniem klientów, którzy wynagrodzą ciężką pracę. Jak zmaksymalizować swoje szanse na sukces na rynku gastronomicznym?

 Gastronomia w Polsce

Polska gastronomia mieni się wszystkimi kolorami tęczy. Fastfoody, kawiarnie, restauracje, kuchnia polska, śródziemnomorska, azjatycka – każdy znajdzie coś dla siebie. Punktem wspólnym wszystkich tych miejsc są pracownicy – szczególnie w większych miastach są to głównie młodzi ludzie, w większości studenci. Rotacja pracowników tego typu jest ogromna, wiąże się między innymi ze specyfiką studiów. Studenci wyjeżdżają, zmieniają miejsca zamieszkania, kierunki studiów, a wraz ze zmianą warunków życia zmieniają i pracę. Trudno więc zbudować zespół, który byłby odpowiedzialny za jakość na lokalnym rynku gastronomicznym. Ponadto preferowanym przez pracodawców w związku z tym zjawiskiem formą zatrudnienia jest umowa zlecenie, co jeszcze bardziej uniemożliwia ustalenie stałej kadry pracowniczej. Pracownicy nie są w żaden sposób przywiązani ani zmotywowani do pozostania w swoim miejscu pracy.

Budowanie pozycji pracownika na rynku

Kurs gastronomiczny jest świetnym pomysłem dla każdego, kto pragnie zapuścić korzenie w tej branży. Nie tylko wyróżnia pracownika na tle innych jako bardziej zmotywowanego i lepiej przygotowanego do pracy, ale również zbuduje w pracodawcy zaufanie i zachęci go do starań, by takiego pracownika w swojej firmie zatrzymać. Co więcej, szkolenia umożliwiają zatrudnienie w lokalach z większą renomą i na lepiej płatnych stanowiskach, traktować można więc je jako “inwestycję w samego siebie”.

Jakie kursy wybrać?

Dla wszystkich zainteresowanych pracą w branży gastronomicznej odpowiednie byłoby podstawowe szkolenie kelnerskie. Nie tylko pozwoliłoby na zdobycie kwalifikacji i doświadczenia, ale również dałoby możliwość zapoznania się w realiami panującymi na rynku. Jest to zarówno sposób na zbudowanie podstaw do dalszej kariery na innych stanowiskach, ale również podstawa do rozpoczęcia kariery w zawodzie kelnera. Dla osób, które już rozeznały się na rynku i chcą spróbować swoich sił w zarządzaniu lokalem idealne będzie celowanie w kurs managera gastronomii. Ma on na celu przygotowanie kandydata do wyzwań, jakie stanowi prowadzenie lokalu gastronomicznego – od zarządzania zespołem poprzez ustalanie dostaw towarów, aż do zapewniania lokalowi rentowności i utrzymanie go na rynku. Tego typu kurs z pewnością zwróci uwagę potencjalnego pracodawcy i zbuduje pewność siebie w zderzeniu z sytuacjami życia codziennego w branży.